Statut Gminy Żyrzyn
Rozdział 1. Postanowienia ogólne.
§ 1.
Niniejszy Statut określa: | |
1) | ustrój Gminy Żyrzyn; |
2) | zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy; |
3) | organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Żyrzyn i Komisji Rady Gminy Żyrzyn; |
4) | tryb pracy Wójta Gminy Żyrzyn; |
5) | zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Żyrzyn; |
6) | zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji i Wójta Gminy Żyrzyn oraz korzystania z nich. |
§ 2.
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o: | |
1) | Gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Żyrzyn; |
2) | Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Żyrzyn; |
3) | Komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Żyrzyn; |
4) | Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Żyrzyn; |
5) | Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Żyrzyn; |
6) | Zastępcy Przewodniczącego – należy przez to rozumieć Zastępcę Przewodniczącego Rady Gminy Żyrzyn; |
7) | Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Żyrzyn; |
8) | Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Żyrzyn; |
9) | Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Żyrzyn. |
Rozdział 2. Gmina.
§ 3.
1. | Gmina jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. |
2. | Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej. |
3. | Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy. |
§ 4.
1. | Gmina położona jest w Województwie Lubelskim, w Powiecie Puławskim i obejmuje obszar o powierzchni 128,7 km2. | |
2. | Granice gminy zaznaczone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu. | |
3. | Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa. | |
4. | W Gminie tworzy się następujące jednostki pomocnicze: | |
1) | Bałtów; | |
2) | Borysów; | |
3) | Cezaryn; | |
4) | Jaworów; | |
5) | Kośmin; | |
6) | Kotliny; | |
7) | Osiny; | |
8) | Parafianka; | |
9) | Skrudki; | |
10) | Strzyżowice; | |
11) | Wilczanka; | |
12) | Wola Osińska; | |
13) | Zagrody; | |
14) | Żerdź; | |
15) | Żyrzyn. |
§ 5.
1. | W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne. | |
2. | Do jednostek, o których mowa w ust. 1, należą: | |
1) | Urząd Gminy Żyrzyn; | |
2) | Ośrodek Pomocy Społecznej w Żyrzynie; | |
3) | Gminna Biblioteka Publiczna w Żyrzynie; | |
4) | Samorządowa Administracja Placówek Oświatowych w Żyrzynie; | |
5) | Przedszkole Gminne im. Misia Uszatka w Żyrzynie; | |
6) | Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Żyrzynie; | |
7) | Szkoła Podstawowa im. Księdza Jana Twardowskiego w Osinach; | |
8) | Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Skrudkach; | |
9) | Dom Pomocy Społecznej w Żyrzynie; | |
10) | Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Żyrzynie. | |
3. | Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych Gminy określają statuty i regulaminy organizacyjne tych jednostek. |
§ 6.
Siedzibą władz gminy jest budynek administracyjny zlokalizowany w Żyrzynie przy ulicy Powstania Styczniowego 10.
§ 7.
1. | Symbolami społeczności lokalnej Gminy Żyrzyn są: herb, flaga i pieczęci. | |
2. | Wizerunek, opis oraz symbolikę herbu i pieczęci określa odrębna uchwała Rady Gminy Żyrzyn. | |
3. | Pieczęciami urzędowymi Gminy są: | |
1) | pieczęć okrągła z herbem Gminy w środkowym polu i napisem w otoku „Gmina Żyrzyn”; | |
2) | pieczęć okrągła z herbem Gminy w środkowym polu i napisem w otoku „Wójt Gminy Żyrzyn”. | |
4. | Rada Gminy posługuje się pieczęcią podłużną z napisem „Rada Gminy Żyrzyn”. |
Rozdział 3. Jednostki pomocnicze Gminy.
§ 8.
1. | O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad: | |
1) | inicjatorem utworzenia, połączenia lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy; | |
2) | utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą; | |
3) | projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki; | |
4) | przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne. | |
2. | Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1. | |
3. | Granice jednostek pomocniczych, organizację, zakres i zasady ich działania określają odrębne statuty. |
§ 9.
1. | Jednostki pomocnicze gminy mogą prowadzić gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy. |
2. | Rada w drodze odrębnej uchwały określa zasady przekazywania jednostkom pomocniczym środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki. |
§ 10.
1. | Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy Żyrzyn i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi. |
2. | Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek. |
§ 11.
1. | Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtys) powinien uczestniczyć w sesjach Rady. |
2. | Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtysowi). |
3. | Za udział w posiedzeniach organów Gminy sołtysom przysługuje dieta. |
4. | Ustalenie zasad przyznawania sołtysom diet, odbywa się w drodze odrębnej uchwały Rady. |
5. | Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtys) może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu. |
Rozdział 4. Organizacja wewnętrzna Rady.
§ 12.
1. | Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie. |
2. | Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych. |
§ 13.
1. | Rada działa na sesjach, poprzez swoje Komisje oraz poprzez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady. |
2. | Wójt i Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności. |
§ 14.
1. | Organami Gminy są: | |
1) | Rada Gminy; | |
2) | Wójt Gminy; | |
2. | Organy Gminy wykonują swoje zadania przy pomocy gminnych jednostek organizacyjnych określonych w § 5 ust. 2. |
§ 15.
Do wewnętrznych organów Rady należą: | |
1) | Przewodniczący; |
2) | Wiceprzewodniczący; |
3) | Komisja Rewizyjna; |
4) | Komisje stałe wymienione w Statucie; |
5) | doraźne komisje do określonych zadań. |
§ 16.
1. | Rada powołuje następujące Komisje stałe: | |
1) | Rewizyjną; | |
2) | Budżetową, Działalności Gospodarczej i Mienia Komunalnego; | |
3) | Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego; | |
4) | Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Pomocy Społecznej; | |
5) | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. | |
2. | Ustala się, że w skład Komisji będzie wchodzić od 5 do 7 radnych. | |
3. | Każdy radny może być członkiem nie więcej niż 3 komisji stałych, a przewodniczącym tylko 1 komisji. | |
4. | W czasie trwania kadencji Rada może powoływać doraźne Komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania. |
§ 17.
1. | Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. | |
2. | Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji. | |
3. | Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują: | |
1) | określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wzolbranej Rady; | |
2) | przygotowanie projektu porządku obrad; | |
3) | dokonanie otwarcia sesji; | |
4) | powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród obecnych na sesji radnych. |
§ 18.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności: | |
1) | zwołuje sesje Rady; |
2) | przewodniczy obradom; |
3) | sprawuje policję sesyjną; |
4) | kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady; |
5) | zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał; |
6) | podpisuje uchwały Rady; |
7) | podpisuje protokóły z sesji Rady; |
8) | czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu; |
9) | pełni dyżury w budynku administracyjnym Urzędu Gminy raz w tygodniu przez okres co najmniej 4 godzin. |
§ 19.
W przypadku odwołania z funkcji, bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 20.
1. | Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz, w następujących sprawach: | |
1) | kontaktu z radami innych gmin; | |
2) | kontaktu z organami administracji rządowej oraz organami nadzoru w zakresie legalności podejmowanych uchwał; | |
3) | udzielania dziennikarzom prasowym, radiowym i telewizyjnym informacji o działalności Rady. | |
2. | Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący osobę, do reprezentowania jej na zewnątrz w sprawach określonych w ust. 1. |
§ 21.
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.
§ 22.
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 23.
1. | Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace Komisji Rady. |
2. | Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady. |
§ 24.
Obsługę Rady i jej organów zapewniają wyznaczeni przez Wójta pracownicy Urzędu Gminy.
Rozdział 5. Tryb pracy Rady.
1. Sesje Rady.
§ 25.
1. | Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw. | |
2. | Oprócz uchwał Rada może podejmować: | |
1) | postanowienia proceduralne; | |
2) | deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania; | |
3) | oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie; | |
4) | apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy, czy zadania; | |
5) | opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny. | |
3. | Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał. |
§ 26.
1. | Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. |
2. | Sesjami zwyczajnymi są sesje zwoływane w zwykłym trybie. |
3. | Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie. |
2. Przygotowanie sesji.
§ 27.
1. | Sesje przygotowuje Przewodniczący. | |
2. | Przygotowanie sesji obejmuje: | |
1) | ustalenie porządku obrad; | |
2) | ustalenie czasu i miejsca obrad; | |
3) | zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad. | |
3. | Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący. | |
4. | O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób. | |
5. | Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu gminy i sprawozdania z wykonania budżetu doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji. | |
6. | W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad. | |
7. | Przewodniczący Rady zobowiązany jest do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczących rad sołeckich (sołtysów) o sesji rady. | |
8. | Zawiadomienie o miejscu, terminie oraz problematyce obrad podaje się do publicznej wiadomości mieszkańcom na co najmniej 3 dni przed terminem sesji na stronie internetowej Urzędu Gminy, w BIP Urzędu Gminy Żyrzyn i na tablicach ogłoszeń w sołectwach. | |
9. | Terminy, o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i obejmują dzień odbywania sesji. |
§ 28.
1. | Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta, ustala listę osób zaproszonych na sesję. |
2. | W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt oraz Skarbnik i Sekretarz Gminy. |
3. | Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady. |
3. Przebieg sesji.
§ 29.
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 30.
1. | Podczas obrad sesji obecna na sali publiczność, zajmuje wyznaczone dla niej miejsca. |
2. | Osoby zainteresowane przebiegiem sesji i w niej uczestniczące mogą dokonywać rejestracji dźwięku i obrazu. |
§ 31.
1. | Sesje Rady Gminy są jawne. |
2. | Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa. |
§ 32.
1. | Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. | |
2. | Na wniosek Przewodniczącego obrad lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. | |
3. | O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na: | |
1) | niemożność wyczerpania porządku obrad; | |
2) | konieczność jego rozszerzenia, | |
3) | potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów; | |
4) | inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał. | |
4. | Fakt przerwania obrad, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokóle obrad Rady. |
§ 33.
1. | Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określanych przez Przewodniczącego Rady. |
2. | Postanowienia ust. 1 nie dotyczą sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 26 ust. 3. |
§ 34.
1. | Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (quorum), chyba że ustawa o samorządzie gminnym stanowi inaczej. |
2. | W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, a są jeszcze nie zrealizowane tematy porządku obrad wymagające podjęcia uchwały, Przewodniczący Rady przerywa obrady i jeśli nie można zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc. |
3. | Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia lub bez należytego powodu opuścili obrady, odnotowuje się w protokóle. |
4. | W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, lecz z porządku obrad wynika, że nie będą już podejmowane przez Radę uchwały, Przewodniczący Rady nie musi przerywać obrad. |
§ 35.
1. | Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady. |
2. | W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady. |
§ 36.
1. | Otwarcie sesji następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego Rady formuły „Otwieram … (kolejny numer sesji) sesję Rady Gminy Żyrzyn”. |
2. | Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. |
§ 37.
1. | Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad. |
2. | Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz ewentualne wnioski, o których mowa w ust. 1. |
§ 38.
1. | Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek: Przewodniczącego Rady, Przewodniczącego Komisji, Wójta lub Przewodniczącego klubu radnych. |
2. | Zmiany w porządku obrad, o których mowa w ust. 1 Rada wprowadza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. |
§ 39.
Porządek obrad każdej sesji obejmuje w szczególności: | |
1) | przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji; |
2) | interpelacje, zapytania i wnioski radnych; |
3) | informację Wójta o działaniach podejmowanych między sesjami, w tym także o wydanych przez Wójta zarządzeniach, dostarczoną radnym przed sesją w formie pisemnej; |
4) | rozpatrzenie projektów uchwał oraz ich podjęcie lub zajęcie stanowiska; |
5) | stanowiska Komisji Rady w sprawie projektów uchwał; |
6) | wolne wnioski i informacje. |
§ 40.
1. | Informacje, o jakich mowa w § 39 pkt. 3 składa Wójt lub Zastępca Wójta. |
2. | Sprawozdania z pracy Komisji Rady składają Przewodniczący Komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez Komisje. |
§ 41.
1. | Interpelacje radnych dotyczące spraw gminy radni składają w formie pisemnej do Przewodniczącego Rady, który zobowiązany jest przekazać je Wójtowi Gminy. |
2. | Odpowiedzi na interpelacje udziela w formie pisemnej Wójt lub osoba przez niego wskazana w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji. |
§ 42.
1. | Zapytania radnych dotyczące spraw gminy radni składają w formie pisemnej do Przewodniczącego Rady, który zobowiązany jest przekazać je Wójtowi Gminy. |
2. | Odpowiedzi na zapytania radnych udziela w formie pisemnej Wójt lub osoba przez niego wskazana w ciągu 14 dni od otrzymania zapytania. |
§ 43.
1. | Wnioski składane są w sprawach aktualnych problemów Gminy, których realizacja jest możliwa po uzgodnieniach lub uzyskaniu środków od innych podmiotów: remontów i budowy dróg i chodników znajdujących się na terenie Gminy, których właścicielami jest powiat, czy województwo, itp. |
2. | Wnioski składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie na sesji Rady. |
3. | Wójt przekazuje złożone wnioski w terminie 14 dni na ręce właściwych adresatów, których one dotyczą. |
4. | O fakcie przekazania wniosku do realizacji Wójt informuje Przewodniczącego Rady i radnego wnioskodawcę. |
§ 44.
1. | Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. |
2. | W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad. |
3. | Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością. |
4. | Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady. |
5. | Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad. |
6. | Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym. |
7. | Przewodniczący Rady na wniosek radnego i za zgodą Rady udziela głosu osobie nie będącej radnym. |
§ 45.
1. | Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji. |
2. | Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”. |
3. | Jeżeli temat lub sposób wystąpienia, albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji – Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle. |
4. | Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesje i do publiczności. |
5. | Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. |
§ 46.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 47.
1. | Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących: | |
1) | stwierdzenia quorum; | |
2) | zmiany lub uzupełnienia porządku obrad; | |
3) | ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów; | |
4) | zamknięcia listy mówców; | |
5) | zakończenia wystąpień; | |
6) | zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały; | |
7) | zarządzenia przerwy; | |
8) | odesłania projektu uchwały do Komisji; | |
9) | przeliczenia głosów; | |
10) | przestrzegania regulaminu obrad. | |
2. | Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie. |
§ 48.
1. | Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. |
2. | Rada może postanowić o rozpatrywaniu spraw osobowych bez udziału zainteresowanego w sytuacji, gdy zainteresowany unika stawiennictwa na sesji. |
3. | Rada postanawia o rozpatrywaniu spraw osobowych w sposób określony w ust. 2 w przypadku trzykrotnej nieobecności zainteresowanego, jeśli jest to nieobecność usprawiedliwiona lub w przypadku jednej nieobecności, jeśli jest to nieobecność nieusprawiedliwiona. |
§ 49.
1. | Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. |
2. | W razie potrzeby Przewodniczący Rady zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie dyskusji wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie. |
3. | Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania. |
4. | Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania. |
§ 50.
1. | Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę „Zamykam … (kolejny numer sesji) sesję Rady Gminy Żyrzyn”. |
2. | Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji. |
3. | Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie. |
§ 51.
1. | Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia. |
2. | Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały. |
§ 52.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia Komisji mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 53.
1. | Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół. | |
2. | Protokół, o którym mowa w ust. 1 sporządza pracownik Urzędu Gminy wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady. | |
3. | Przebieg sesji może być dodatkowo nagrywany na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokółu z obrad sesji. | |
4. | Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej przebieg. | |
5. | Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać: | |
1) | numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery podjętych uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta; | |
2) | stwierdzenie prawomocności obrad; | |
3) | imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności; | |
4) | odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji; | |
5) | uchwalony porządek obrad; | |
6) | przebieg obrad, a w szczególności: treść wystąpień, albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień; | |
7) | przebieg głosowania i jego wyniki z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” określony imiennie oraz głosów nieważnych; | |
8) | podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół. | |
6. | Przewodniczący klubów radnych mają prawo do parafowania każdej strony protokółu po przyjęciu go przez sesję. |
§ 54.
Do protokółu dołącza się: | |
1) | listę obecności radnych; |
2) | listę obecności zaproszonych gości; |
3) | teksty uchwał przyjętych przez Radę; |
4) | opinie i wnioski Komisji Rady Gminy; |
5) | protokóły głosowań tajnych; |
6) | usprawiedliwienia osób nieobecnych; |
7) | interpelacje, wnioski i zapytania radnych zgłoszone na piśmie; |
8) | inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady. |
§ 55.
1. | Protokół z obrad sesji sporządza się w ciągu 10 dni od daty odbycia sesji. |
2. | Protokół z obrad sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Gminy na 3 dni przed terminem kolejnej sesji. |
3. | Jeśli między terminem odbycia sesji, z której został sporządzony protokół mija mniej niż 10 dni, termin wyłożenia protokółu, o którym mowa w ust. 2 skraca się do 1 dnia. |
4. | Protokół z poprzedniej sesji Rady jest przyjmowany na następnej sesji, w wyjątkowych sytuacjach, gdy przerwa między sesjami jest krótsza niż 11 dni, protokół jest przyjmowany na kolejnej sesji Rady, łącznie z tym bezpośrednio poprzedzającym sesję. |
§ 56.
1. | Poprawki i uzupełnienia do protokółu powinny być wnoszone przez radnych w okresie między sesjami, nie później jednak niż w trakcie realizacji porządku obrad następnej sesji w punkcie dotyczącym jego przyjęcia. |
2. | O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień, o których mowa w ust. 1 decyduje Przewodniczący Rady, po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnym przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji. |
3. | Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, radny wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady. |
4. | Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 3. |
§ 57.
1. | Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji. |
2. | Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał, Przewodniczący Rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, wynikających z tych dokumentów. |
§ 58.
Obsługę Rady Gminy i jej Komisji (protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokółów, projektów uchwał i innych dokumentów) zapewniają wyznaczeni przez Wójta pracownicy Urzędu Gminy.
4. Uchwały.
§ 59.
1. | Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2, są sporządzane w formie odrębnych dokumentów. |
2. | Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych. |
§ 60.
1. | Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić : | |
1) | co najmniej 5 radnych; | |
2) | Przewodniczący Rady; | |
3) | Komisja Rady; | |
4) | Klub radnych; | |
5) | Wójt Gminy; | |
6) | grupa co najmniej 200 osób, które są mieszkańcami Gminy Żyrzyn posiadającymi czynne prawo wyborcze do Rady Gminy Żyrzyn. | |
2. | Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe Komisje Rady. | |
3. | Projekty uchwał zgłoszone przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt. 1-4 wymagają zaopiniowania przez Wójta Gminy. | |
4. | Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym Komisjom i Wójtowi Gminy. |
§ 61.
1. | Projekt uchwały powinien zawierać: | |
1) | tytuł uchwały; | |
2) | podstawę prawną; | |
3) | dokładną merytoryczną treść uchwały; | |
4) | wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały; | |
5) | termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania; | |
6) | ponadto inne elementy w razie konieczności, np. wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia, uzasadnienie. | |
2. | Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego. |
§ 62.
1. | Uchwały Rady powinny być redagowane w sposób zwięzły, przy użyciu poprawnych wyrażeń językowych (określeń) w ich podstawowym i powszechnie przyjętym znaczeniu. | |
2. | W uchwale należy unikać posługiwania się : | |
1) | określeniami specjalistycznymi (profesjonalizmami), jeżeli mają odpowiedniki w języku powszechnym; | |
2) | określeniami lub zapożyczeniami obcojęzycznymi, chyba że nie mają dokładnego odpowiednika w języku polskim; | |
3) | nowo tworzonymi pojęciami lub strukturami językowymi (neologizmami), chyba że w dotychczasowym słownictwie polskim brak jest odpowiedniego określenia. | |
3. | Uchwały Rady powinny określać, kto jest ich inicjatorem. |
§ 63.
1. | Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę. |
2. | Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady sporządzony przez Wójta. |
§ 63a.
1. | Skreślony. |
2. | W dyskusji nad projektami uchwał, o których mowa w § 60 ust. 1 poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący obrad może udzielić głosu wnioskodawcy uchwały, Wójtowi Gminy Żyrzyn, radcy prawnemu, a także Skarbnikowi Gminy Żyrzyn, Sekretarzowi Gminy Żyrzyn i kierownikowi gminnej jednostki organizacyjnej lub innemu wyznaczonemu przez Wójta pracownikowi, w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozważanej aktualnie sprawie, a w szczególności w dyskusji poprzedzającej podjęcie uchwały. Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobom uprawnionym do reprezentowania komitetu inicjatywnego, który zgłosił projekt uchwały w trybie § 60 ust. 1 pkt 6. |
§ 64.
1. | Uchwały Rady Gminy podpisuje Przewodniczący Rady. |
2. | W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący Rady prowadzący sesję. |
§ 65.
1. | Podjętym uchwałom nadaje się kolejny numer, podając cyframi rzymskimi numer sesji w danej kadencji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta. |
2. | Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokółami sesji Rady Gminy. Rejestr uchwał prowadzi Wójt Gminy. |
3. | Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści. |
§ 66.
1. | Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwał. |
2. | W przypadkach nie cierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać Wójt Gminy w formie uchwały. |
3. | Uchwały, o których mowa w ust. 2, podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Uchwały te tracą moc, jeśli Rada ich nie zatwierdzi, a także wówczas, jeśli nie zostaną przedstawione do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady. |
4. | Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. |
5. | Gminne przepisy porządkowe ogłasza się także w drodze obwieszczeń umieszczonych na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy i na tablicach ogłoszeń w sołectwach. |
6. | Wójt Gminy gromadzi i udostępnia w siedzibie Urzędu Gminy zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez Radę Gminy. |
5. Procedura głosowania.
§ 67.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 68.
1. | Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki przy jednoczesnym użyciu urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. |
2. | Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównuje z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji. |
3. | Do przeliczenia głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych. |
4. | Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad. |
§ 68a.
1. | W przypadku, gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w § 68 ust. 1 przy użyciu urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych nie jest możliwe z przyczyn technicznych, przeprowadza się głosowanie imienne. |
2. | Imienny wykaz głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w BIP Urzędu Gminy Żyrzyn, na stronie internetowej Urzędu Gminy Żyrzyn oraz na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy Żyrzyn. |
§ 68b.
Obrady Rady Gminy Żyrzyn są transmitowane na żywo w Internecie i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w BIP Urzędu Gminy Żyrzyn i na stronie internetowej Gminy Żyrzyn w ciągu 3 dni od dnia zamknięcia obrad sesji oraz udostępniane w siedzibie Urzędu Gminy Żyrzyn.
§ 69.
1. | W głosowaniach tajnych radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady. |
2. | Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wzolbrana przez Radę spośród radnych z wyłonionym przez siebie przewodniczącym. |
3. | Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności. |
4. | Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji. |
5. | Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania. |
6. | Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokółu sesji. |
§ 70.
1. | Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy. |
2. | W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący Rady. |
3. | W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób – Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory. |
4. | Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie. |
§ 71.
1. | Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały. |
2. | Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach. |
3. | W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie. |
4. | W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w § 70 ust. 2. |
5. | Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały. |
6. | Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały łącznie z poprawkami wniesionymi do projektu uchwały. |
7. | Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały. |
§ 72.
1. | Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnych z grup głosujących. |
2. | Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus 1 głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów. |
3. | Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą. |
6. Komisje Rady.
§ 73.
1. | Do zadań Komisji stałych należy: | |
1) | przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady; | |
2) | występowanie z inicjatywą uchwałodawczą; | |
3) | sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady; | |
4) | opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę, Wójta lub inne Komisje; | |
5) | przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców Gminy, dotyczących działalności Rady i Wójta. | |
2. | Przedmiot (zakresy) działania poszczególnych Komisji stałych określa załącznik nr 2 do niniejszego Statutu. | |
3. | Zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach. | |
4. | Postanowienia ust. 2 nie dotyczą Komisji Rewizyjnej Rady Gminy. |
§ 74.
1. | Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę. |
2. | Komisja przedkłada Radzie projekt planu pracy do dnia 15 grudnia. |
3. | Plan pracy, o którym mowa w ust. 1 może być za zgodą Rady przedkładany w okresach półrocznych, wówczas projekt planu pracy na I półrocze winien trafić do Rady w terminie określonym w ust. 2, a projekt planu pracy na II półrocze w terminie do dnia 15 maja. |
4. | Rada może nakazać Komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian. |
5. | Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę Komisji Rady mogą zwołać posiedzenie Komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania. |
§ 75.
1. | W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski, nie mają jednak prawa udziału w głosowaniu. |
2. | Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia. |
3. | Komisje Rady mogą odbywać posiedzenia wyjazdowe, mające charakter lokalnej penetracji danego problemu z udziałem miejscowej ludności. |
4. | Komisje Rady mogą organizować posiedzenia otwarte z zaproszeniem na wspólne omawianie i ocenę problemu przedstawicieli organizacji społecznych, związków zawodowych, stowarzyszeń, mieszkańców gminy itp. |
5. | Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a ponadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi działającymi na obszarze gminy. |
6. | Posiedzenia Komisji Rady są jawne, oznacza to, że w obradach Komisji może uczestniczyć publiczność, na takich samych zasadach, jak zasady dotyczące jawności działania określone w § 30 w zakresie jawności działania sesji Rady Gminy. |
§ 76.
1. | Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie. |
2. | Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Komisji. |
§ 77.
1. | Propozycje składów osobowych poszczególnych Komisji przedstawia Radzie Przewodniczący Rady, na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub Komisji. |
2. | Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji, wzolbrany przez członków danej Komisji. |
§ 78.
1. | Komisje pracują na posiedzeniach. |
2. | Do posiedzeń Komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej. |
3. | Wyznaczeni przez Wójta pracownicy Urzędu Gminy sporządzają z posiedzeń Komisji protokóły, które podlegają przyjęciu na następnych posiedzeniach Komisji. |
4. | Protokóły podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant. |
§ 79.
1. | Raz w roku – na sesji zorganizowanej nie później niż do 31 marca, Komisje przedkładają Radzie sprawozdanie ze swojej działalności. |
2. | Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powoływanych przez Radę. |
7. Radni.
§ 80.
1. | Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności. |
2. | Radni w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia Komisji, winni usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji. |
§ 81.
1. | Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku. |
2. | Radni powinni przyjmować w swoich okręgach wyborczych mieszkańców, którzy chcieliby złożyć skargi i wnioski, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców. |
3. | Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców, w godzinach pracy Urzędu Gminy w miejscu uzgodnionym z Wójtem Gminy. |
4. | Radni mają obowiązek przyjmowania zgłoszonych przez mieszkańców gminy postulatów i przedstawiania ich organom gminy do rozpatrzenia. |
§ 82.
1. | Radni utrzymują stałą więź z wyborcami przez: | |
1) | informowanie wyborców o stanie Gminy; | |
2) | konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady sesji i Komisji Rady; | |
3) | propagowanie zamierzeń i dokonań Rady; | |
4) | informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie; | |
5) | przyjmowanie wniosków i skarg mieszkańców Gminy. | |
2. | Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń Komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione. |
§ 83.
1. | W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy. |
2. | Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady. |
3. | Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1, Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień. |
§ 84.
1. | Za udział w pracach Rady oraz posiedzeniach Komisji radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych według zasad ustalonych przez Radę w odrębnej uchwale. |
2. | Należności, o których mowa w ust. 1 mogą być zryczałtowane uchwałą Rady. |
3. | Rada przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. |
§ 85.
Podstawą do udzielenia Radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania przez niego obowiązków w organach Rady jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania kontroli, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady, Przewodniczącego Komisji lub Wójta.
§ 86.
1. | Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego. |
2. | Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich mandatu radnego. |
3. | Wójt Gminy udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków. |
4. | Postanowienia § 85 stosuje się odpowiednio do członków organów jednostek pomocniczych Gminy. |
5. | Dokument potwierdzający pełnienie funkcji przez członka organu jednostki pomocniczej gminy wystawia Wójt. |
6. | Postanowienia § 85 stosuje się odpowiednio do członków komisji, zespołów doradczych i konsultacyjnych powołanych przez Radę spoza radnych. |
7. | Przewodniczący Rady ustali i wyda osobom wskazanym w ust. 6 stosowne dokumenty potwierdzające ich udział w pracach Rady. |
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 87.
1. | Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw. |
2. | Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego. |
3. | Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego. |
§ 88.
1. | Wspólna sesja jest prawomocna, jeśli uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej zainteresowanej jednostki samorządu terytorialnego. |
2. | W drodze głosowania wybiera się Przewodniczącego obrad wspólnej sesji. |
3. | Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej. |
4. | Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy Statutów i Regulaminów Rad, które biorą udział we wspólnej sesji. |
Rozdział 6. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej.
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej.
§ 89.
1. | Komisja Rewizyjna składa się z 5 osób, w tym: Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 4 osób. |
2. | Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej wybiera Rada. |
§ 90.
1. | Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady, a w szczególności: | |
1) | ustala terminy i porządek posiedzeń; | |
2) | zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom Komisji niezbędnych materiałów; | |
3) | zwołuje posiedzenie Komisji; | |
4) | kieruje obradami Komisji. | |
2. | W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje członek Komisji powołany w tym celu przez Komisję. |
§ 91.
1. | Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu od udziału w jej działaniach , jeżeli przedmiot kontroli lub analizy może dotyczyć praw i obowiązków jego samego, albo jego małżonka, krewnego lub powinowatego. |
2. | Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność. . |
3. | O wyłączeniu członka Komisji z udziału w jej działaniach rozstrzyga Komisja Rewizyjna. |
4. | Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji. |
5. | O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada. |
2. Zasady kontroli.
§ 92.
1. | Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy (rad sołeckich) pod względem: | |
1) | legalności; | |
2) | gospodarności; | |
3) | rzetelności, | |
4) | celowości; | |
5) | zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. | |
2. | Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy. |
§ 93.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych przez Radę.
§ 94.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli: | |
1) | kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu; |
2) | problemowe – obejmujące wzolbrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności; |
3) | sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu. |
§ 95.
1. | Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę. |
2. | Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1. |
§ 96.
1. | Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna). |
2. | Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych. |
3. | Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli. |
4. | Decyzje Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie. |
5. | Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających. |
§ 97.
1. | Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 92 ust. 1. | |
2. | Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego. | |
3. | Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. | |
4. | Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: | |
1) | dokumenty; | |
2) | wyniki oględzin; | |
3) | opinie biegłych; | |
4) | pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych. |
3. Tryb kontroli.
§ 98.
1. | Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z 3 członków Komisji. |
2. | Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących. |
3. | Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli. |
4. | Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 1 dzień przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanego podmiotu o zakresie i terminie kontroli, z wyłączeniem tematów kontroli dotyczących dyscypliny pracy. |
5. | Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste. |
§ 99.
1. | W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie. |
2. | Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady. |
§ 100.
1. | Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych i przewodniczący rad sołeckich są zobowiązani do zapewnienia właściwych warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia wyjaśnień. |
2. | Czynności kontrolne wykonywane są w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki. |
3. | Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce. |
4. | Członkowie Komisji Rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej obowiązujących w kontrolowanej jednostce. |
4. Protokoły kontroli.
§ 101.
1. | Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący: | |
1) | nazwę i adres kontrolowanego podmiotu; | |
2) | imiona i nazwiska kontrolujących; | |
3) | daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych; | |
4) | określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą; | |
5) | imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu (w przypadku rad sołeckich – przewodniczącego rady sołeckiej); | |
6) | przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenie zawarte w protokole; | |
7) | datę i miejsce podpisania protokołu; | |
8) | podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokółu z podaniem przyczyn odmowy. | |
2. | Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli. |
§ 102.
1. | W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn. |
2. | Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. |
§ 103.
1. | Kierownik kontrolowanego podmiotu jest obowiązany zawiadomić Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 2. |
2. | Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. |
3. | Uwagi, o których mowa w ust. 2 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania. |
4. | Rozstrzygnięcie Rady Gminy jest ostateczne. |
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej.
§ 104.
1. | Komisja Rewizyjna na następnym posiedzeniu Rady po jej powołaniu, przedkłada Radzie plan pracy obejmujący okres do końca roku kalendarzowego, w którym została powołana. |
2. | Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu pracy (w tym kontroli), zatwierdzonego przez Radę. |
3. | Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 2, do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan. |
4. | Dopuszcza się możliwość przedkładania Radzie do zatwierdzenia planów pracy (w tym kontroli) w cyklach półrocznych , wówczas projekt planu na II półrocze należy przedstawić Radzie do dnia 15 maja. |
5. | Za zgodą Rady Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nie przewidzianym w rocznym planie kontroli. |
§ 105.
1. | Plan pracy Komisji Rewizyjnej przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej: | |
1) | terminy odbywania posiedzeń z podaniem miesiąca, w którym się będą odbywać; | |
2) | tematykę planowanych posiedzeń; | |
3) | terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej | |
4) | terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli problemowej; | |
5) | zakres i tematykę planowanych czynności kontrolnych. | |
2. | Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej, wyłączając niektóre tematy lub rozszerzyć go wskazując nowe problemy, którymi Komisja Rewizyjna powinna się zająć. | |
3. | Przystąpienie do wykonywania kontroli może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części. |
§ 106.
1. | Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim. | |
2. | Sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu pracy (w tym kontroli) okresowo raz na pół roku. | |
3. | Sprawozdanie powinno zawierać: | |
1) | liczbę odbytych posiedzeń, z podaniem czy plan pracy został zrealizowany, a w przypadku pominięcia jakiejś tematyki z wyjaśnieniem przyczyn takiego stanu; | |
2) | liczbę przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli; | |
3) | wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli; | |
4) | wykaz uchwał i wystąpień podjętych przez Komisję Rewizyjną. |
§ 107.
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium w formie uchwały.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
§ 108.
1. | Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb. | |
2. | Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej. | |
3. | Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek: | |
1) | Przewodniczącego Rady; | |
2) | klubu radnych; | |
3) | nie mniej niż 5 radnych; | |
4) | nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej. | |
4. | Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych , przedstawicieli Urzędu Gminy oraz inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy. | |
5. | Komisja Rewizyjna za zgodą Rady, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych. |
§ 109.
1. | Wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy sporządza z posiedzenia Komisji protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu Komisji. |
2. | Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i protokolant. |
§ 110.
1. | Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym. |
2. | W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji. |
3. | Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie do uchwalenia. |
4. | Wnioski odrzucone przez Komisję umieszcza się, na żądanie wnioskodawcy, w sprawozdaniu Komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał Rady. |
5. | Sprawozdania, opinie i wnioski Komisji przedstawia na sesji Rady Przewodniczący Komisji lub wyznaczony przez Komisję radny sprawozdawca. |
§ 111.
1. | Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania. |
2. | W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy. |
§ 112.
1. | Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane Komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnych z innymi Komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej. |
2. | Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli. |
3. | Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do Przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą. |
4. | Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału. |
5. | Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych Komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli. |
§ 113.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalna Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział 6a. Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
§ 113a.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji składa się z 5 osób, w tym: przewodniczącego oraz radnych reprezentujących wszystkie kluby radnych.
§ 113b.
1. | Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb. |
2. | Posiedzenia Komisji mogą być zwoływane także na wniosek Przewodniczącego Rady. |
3. | Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracą Komisji kieruje Przewodniczący obrad wybrany przez członków tej Komisji. |
4. | Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół. |
5. | Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym i podpisywane są przez wszystkich członków Komisji obecnych na posiedzeniu. |
6. | Obsługę biurową Komisji zapewnia Wójt. |
§ 113c.
1. | Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rozpatruje skargi na działania Wójta Gminy Żyrzyn i gminnych jednostek organizacyjnych oraz wnioski i petycje składane przez obywateli. |
2. | Postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne ustalenie stanu faktycznego oraz rzetelne jego udokumentowanie i ocenę. |
3. | Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania. |
4. | Przewodniczący Komisji może zwrócić się do Wójta Gminy Żyrzyn lub kierownika gminnej jednostki organizacyjnej o udzielenie niezbędnych wyjaśnień oraz przedstawienie dokumentów związanych ze sprawami będącymi przedmiotem postępowania Komisji z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej. Wójt lub kierownik gminnej jednostki organizacyjnej zobowiązani są do udzielenia wyjaśnień i przedstawienia dokumentów w terminie 3 dni. |
Rozdział 7. Zasady działania klubów radnych.
§ 114.
1. | Radni mogą tworzyć kluby radnych. |
2. | Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału co najmniej 3 radnych. |
3. | Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna. |
§ 115.
1. | Utworzenie klubu radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Rady w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego. | |
2. | W zgłoszeniu podaje się: | |
1) | nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada; | |
2) | listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie; | |
3) | imię i nazwisko przewodniczącego klubu. | |
3. | W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady. |
§ 116.
1. | Kluby działają wyłącznie w ramach Rady. |
2. | Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów. |
§ 117.
1. | Kluby działają w okresie kadencji Rady. |
2. | Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów. |
3. | Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu. |
§ 118.
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 119.
1. | Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. |
2. | Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy. |
3. | Przewodniczący klubów radnych są zobowiązani przedłożyć Przewodniczącemu Rady regulaminy pracy klubów w terminie 3 dni od ich uchwalenia. |
4. | Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów. |
§ 120.
1. | Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady. |
2. | Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli. |
§ 121.
Obsługę techniczno-biurową klubu, członkowie klubu zapewniają we własnym zakresie.
Rozdział 8. Tryb pracy Wójta.
§ 122.
Wójt wykonuje: | |
1) | uchwały Rady; |
2) | jemu przypisane zadania i kompetencje; |
3) | zadania powierzone, o ile ich wykonanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego; |
4) | inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem. |
§ 123.
Wójt uczestniczy w sesjach Rady.
§ 124.
Komisje Rady mogą zwracać się do Wójta o przybycie na ich posiedzenie.
§ 125.
Zakres czynności, jaki przysługuje Przewodniczącemu Rady w stosunku do Wójta – z wyłączeniem spraw dotyczących wynagrodzenia, które ustala Rada – określa Rada w drodze odrębnej uchwały.
§ 126.
1. | Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 122 – § 124 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta. |
2. | W razie nieobecności lub niemożności pełnienia przez Wójta obowiązków, Zastępca Wójta sprawuje funkcję Wójta. |
Rozdział 9. Pracownicy samorządowi.
§ 127.
W Urzędzie gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników pełniących funkcje kierowników referatów.
Rozdział 10. Zasady dostępu i korzystania z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.
§ 128.
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 129.
Protokóły z posiedzenia Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami prawa oraz Statutem.
§ 130.
1. | Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w siedzibie Urzędu Gminy, na stanowiskach pracy zajmujących się obsługą Rady i jej Komisji, w dniach i godzinach pracy Urzędu Gminy. |
2. | Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są przez Sekretarza Gminy i Kierowników Referatów Urzędu Gminy na ich stanowiskach pracy w dniach i godzinach pracy Urzędu. |
3. | Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych. |
§ 131.
1. | Wszelkie dokumenty, o których mowa w § 128 i § 129 mogą być udostępnione do wglądu obywatelom w obecności upoważnionego pracownika Urzędu Gminy. |
2. | Dokumenty mogą być udostępnione wyłącznie w Urzędzie Gminy, bez możliwości wynoszenia ich poza siedzibę Urzędu. |
3. | Z udostępnionych dokumentów obywatele mogą sporządzać notatki. |
4. | Za zgodą Przewodniczącego Rady – w przypadku dokumentów dotyczących sesji Rady i innych gremiów Gminy, Przewodniczącego Komisji – w przypadku dokumentów dotyczących pracy Komisji i Wójta – w przypadku dokumentów z zakresu jego działania, obywatele mogą sporządzać kserokopie tych dokumentów. |
5. | Kserokopie dokumentów, o których mowa w ust. 4 mogą być wykonywane wyłącznie w siedzibie Urzędu Gminy i na koszt zainteresowanych obywateli. |
6. | Koszt wykonania jednej strony dokumentów, o którym mowa w ust. 5 ustala Wójt w formie zarządzenia, lecz nie może on być wyższy niż koszt własny (papier, energia, konserwacja, remonty kserokopiarki) wytworzenia jednej strony dokumentu na kartce formatu A4 na kserokopiarce w Urzędzie Gminy. |
§ 132.
Uprawnienia określone w § 128 i § 129 nie znajdują zastosowania: | |
1) | w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności; |
2) | gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice; |
3) | w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego. |
Rozdział 11. Postanowienia końcowe.
§ 133.
Zmiany Statutu dokonuje Rada Gminy w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Zasady działania stałych Komisji Rady Gminy.
1. | Zakres działania Komisji Budżetowej, Działalności Gospodarczej i Mienia Komunalnego dotyczy rozpatrywania w szczególności następujących zagadnień: | |
1) | komunalne budownictwo mieszkaniowe; | |
2) | utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; | |
3) | opiniowanie projektów budżetu gminy oraz sprawozdań z działalności finansowej gminy; | |
4) | działalność gospodarcza i handlowa, w tym opiniowanie uchwalonych programów gospodarczych; | |
5) | opiniowanie przystąpienia do spółek i spółdzielni, tworzenia ich i występowania z nich; | |
6) | opiniowanie przystępowania do związków międzygminnych i występowania z nich; | |
7) | tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek; | |
8) | nabywanie i zbywanie majątku gminy; | |
9) | opiniowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku; | |
10) | opiniowanie wielkości ustalanych podatków i opłat; | |
11) | opiniowanie przyjmowania lub odrzucania spadków i darowizn; | |
12) | opiniowanie spraw związanych z emitowaniem obligacji i określaniem zasad ich zbywania, nabywania i wykupu; | |
13) | wyrażanie opinii dotyczącej zaciągania długoterminowychpożyczek i kredytów i ustalania przez Radę maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym; | |
14) | opiniowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej i samorządowej – powiatowej i wojewódzkiej; | |
15) | opiniowanie wysokości planowanych dotacji gminnych. | |
2. | Zakres działania Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego dotyczy rozpatrywania w szczególności następujących zagadnień: | |
1) | rolnictwo i gospodarka terenami; | |
2) | leśnictwo i zadrzewienia; | |
3) | gospodarka gruntami; | |
4) | organizacja targowisk i ustalanie ich regulaminów; | |
5) | opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego Gminy; | |
6) | zaopatrzenie w energię elektryczną, cieplną i zaopatrzenie wsi w wodę; | |
7) | kanalizacja wsi, utrzymanie wysypiska i utylizacja odpadów komunalnych; | |
8) | sprawowanie opieki nad grobami wojennymi; | |
9) | porządek publiczny, ochrona przeciwpożarowa i zabezpieczenie przeciwpożarowe; | |
10) | działalność związana z przeciwdziałaniem alkoholizmowi; | |
11) | opiniowanie projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności finansowej gminy. | |
3. | Zakres działania Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Pomocy Społecznej dotyczy rozpatrywania w szczególności następujących zagadnień: | |
1) | ochrona zdrowia i pomoc społeczna; | |
2) | szkolnictwo podstawowe, przedszkole i oddziały przedszkolne, gimnazjum, biblioteka i inne placówki upowszechniania kultury; | |
3) | kultura fizyczna i sport; | |
4) | organizacja terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; | |
5) | współpraca z klubami sportowymi; | |
6) | opiniowanie uchwał w sprawie herbu Gminy i nadania honorowego obywatelstwa Gminy; | |
7) | utrzymanie i zabezpieczenie zabytków kultury; | |
8) | opiniowanie projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności finansowej Gminy. |